Difference.

Tadi kawan lelaki aku tanya aku dengan kawan perempuan aku soalan ni 
Mostly, aku yang jawab.

"Asal perempuan suka baca novel?"

"What do you mean perempuan? Boys also."

"Few only."

"I know. But still. So don't keep saying 'perempuan' only."

"Fine fine. Kenapa orang melayu sekarang ni suka sangat baca novel?" *jeling

Sumpah comel mamat ni jeling wakaka. *laughing 

"Hahaha it just because we like it."

Aku sendiri tak tahu kenapa aku suka– aku minat– aku baca– aku simpan– novel-novel ni. Yes, minat indeed. Aku suka baca novel sebab bila baca novel i know something new. Not just about love but about slice of life, people that i didn't know & i don't expect his/her life. I don't know who the person inside the story but i can feel it. Aku boleh masuk jalan cerita dan aku boleh jadi orang lain dengan hanya baca novel ni. Be another person.

Kinda– seems– legit– 

"Asal perempuan menangis baca novel? Novel je pun. Beria nak menangis."

"Perempuan?" *jeling

"Okay okay, people."

"Because we want to cry."

Aku sendiri pelik kenapa aku menangis? Novel hanyalah buku. Why you need to cry?! It just– a story. Aku menangis sebab bila aku dah selami cerita tu aku dapat rasa sakit yang ditanggung oleh manusia dalam story tu. Because i feel it, because when the person struggled for something it means that person is me. So i feel it and i cry. Futhermore, aku perempuan. Hati batu keras macam mana pun, still lembut. Kan? Mudah cair. 

"Asal perempuan sanggup kumpul bebanyak novel ni? Boleh pinjam je kot."

"Ehem ehem!"

"Okay okay sorry. I mean, orang."

"Because we feel like it; no reason; the ultimate desire to buy and we can."


Aku beli. Aku simpan sebab cerita tu boleh buat aku ingat balik. Tapi, ada reason lain. Reason lain tu berupa satu perkataan. KEPUASAN. Bila pergi shopping, mesti nak beli! Nak cantik. Nak org kata "Omg lawanyaaa! Cutenyaaa!" Tu nafsu juga. Sama lah macam beli novel ni. Kepuasan ni pun another nafsu. Kehendak manusia. Nafsu susah nak lawan kan? Sebab tu bila baca sinopsis je terus nak beli. Aku selalu sangat macam tu. "Well, perempuan kan".

But, a few lelaki pun. Tipu kalau takde.

Comments