Jujur

It is about time.

Dah lama kan? Aha.
Manusia dan kebendaan adalah antara benda yang tak boleh pakai. Aku jujur.
Sebodoh-bodoh manusia sekalipun, dia akan fikir bebanyak kali patut tak aku makan benda haram ni? Tapi bila dia terima tanpa walau sejenak dia fikir yang 'Aku mungkar.'
Aku beritahu kau yang manusia macam ini; serendah-rendah martabat.

Dari mula hingga akhir, aku hanya gunakan kata ganti diri 'aku'. Aku tekankan yang segala yang ditaip disini berlangsungkan pemikiran aku. Aku agresif dalam bahasa. Maka, makna serendah-rendah martabat di sini, aku panggil 'hina'.

Jujur. Amanah. Ikhlas. Payah sangat ke, manusia?
Manusia bangsat mana yang hanya ada pendirian bertemakan kejijikan. Keji la weh. Aku tak suci mana, antara manusia yang banyak khilaf. Cuma aku faham apa maknanya apabila kau makan riba. Ini kali pertama dan aku harap kali terakhir aku dengar perbuatan keji ni dalam society (eceh) aku. Masya-Allah takut dengan azab. Sebab aku berdiam diri. Aku lemah, aku penakut, aku kecil.

Betapa malunya aku bila dapat tahu manusia-manusia ini cetek akalnya. Mana simpati? Akan ada manusia lain yang menanggung akibat riba itu. Yang paling aku kesal, orang-orang tua yang akan dikorbankan kudratnya. Forced labor during war days, pernah kau dengar?
Caranya lain, sangat halus tapi maknanya sama.

Aku diam, kini.

Celaka segala manusia bangsat.

Aku mungkin bunyi patriotik di sini. Sungguh, aku bukan anak sejati negara mahupun slave of politics.

Yeah i get my old style back and native language post. I am superbly concerned after hearing some comments from my readers and my friends. They missed my old style where i'm quite humorous there with nonchalant kinda tone of writing. Unfortunately no matter how many times I tried to find my old blogging style, they always ended up sloppy and awkward. No joke make sense but make it tense, you get me? Probably because i changed from how i used to be before. As it had been years ago and take quite a long time my bubbly childish oldself resulting more fresh and natural, full of youth writing. Now, yeah self-professed i do believe i'm way much more mature than before. So, it turns out that if i tried my old style so sudden, it would be pretense and sensibly different. If you guys want to know more specfically, other than my time with families and some friends.. I use the English language and other language usage. Pardon me, really.

Nevertheless, i wont abandon this new me of style. I mean, i prefer a mature me much more but some posts that I find suitable with the old style, i would make it. Because i know, my native language makes the words more oriental and more understandable for some people that might can't understand English but interested to know what I write due to my old posts hm.
Okay, adios.

Comments